Styropianowe pudełka na żywność w jednorazowej reklamówce - taniezmywanie.pl

Dyrektywa plastikowa i jej wpływ na branżę gastronomiczną

Wysiłki Unii Europejskiej dotyczące ograniczenia zanieczyszczenia środowiska nie ustają. Jedna z najnowszych zmian w przepisach związana z tym tematem jest podyktowana  wprowadzeniem tzw. dyrektywy plastikowej. Jej wpływ da się odczuć przede wszystkim w branży gastronomicznej. Sprawdź, co musisz wiedzieć na ten temat.

Czym jest dyrektywa plastikowa?

Dyrektywa plastikowa (SUP – Single Use Plastic) została przyjęta przez Parlament Europejski oraz Radę UE 5 czerwca 2019 roku. Ma na celu ograniczenie powstawania odpadów z jednorazowych produktów plastikowych i tym samym zmniejszenie negatywnego wpływu produktów plastikowych na środowisko. Część regulacji wynikających z wprowadzenia tej dyrektywy w życie obowiązuje w Polsce już od 1 stycznia 2021 roku. Kolejne zostały wprowadzone w 2024 roku.

Dyrektywa plastikowa – co konkretnie ulega zmianom?

Dyrektywie plastikowej zawdzięczamy m.in. wycofanie z obiegu takich jednorazowych produktów plastikowych jak: sztućce, talerze, słomki, mieszadła, pojemniki na żywność, a także kubki z polistyrenu ekspandowanego. W 2024 roku w życie weszły jednak również kolejne zmiany oddziałujące na branżę gastronomiczną.

Drewniane sztućce – alternatywa dla jednorazowych sztućców plastikowych - taniezmywanie.pl

Opłata konsumencka za opakowania z tworzyw sztucznych

Dużą zmianą jest też wprowadzenie opłat za użytkowanie jednorazowych produktów plastikowych. W związku z tym od 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorstwa gastronomiczne muszą doliczać do rachunku klienta niewielką tzw. opłatę konsumencką przy wydawaniu opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych. Wysokość opłat ma być ustalana każdorazowo rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska. 

Obowiązkiem jest także wpłacenie zbiorczo wszystkich pobranych opłat do marszałka województwa w terminie do 15 marca każdego roku (za rok poprzedni). W związku z tym trzeba również prowadzić specjalną ewidencję pobranych opłat i liczyć się z możliwością kontroli. Dane na temat pobranych opłat muszą być przechowywane przez 5 lat.

Umożliwienie klientom zakupu w opakowaniu alternatywnym

Ponadto dyrektywa plastikowa zobowiązuje przedsiębiorców do umożliwienia klientom zakupu napoju lub posiłku w alternatywnym opakowaniu (od 1 lipca 2024 roku). Chodzi tu o opakowania wykonane z innych materiałów niż tworzywa sztuczne lub opakowania wielokrotnego użytku.

Dyrektywa plastikowa – kary administracyjne

Przepisy obowiązują w całej Unii Europejskiej, a za ich łamanie przewidziano srogie kary finansowe. Jeśli nie pobierasz od klientów opłat konsumenckich za opakowania z tworzyw sztucznych, nie prowadzisz ewidencji pobranych opłat, czy też nie zapewniasz dostępności opakowań alternatywnych do opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, narażasz się na karę administracyjną w wysokości od 500 do 20 000 zł.

Dyrektywa plastikowa – co to oznacza dla gastronomii?

Wejście w życie dyrektywy plastikowej dotyczy w zasadzie całej branży gastronomicznej. W zależności od charakteru prowadzonej działalności istnieją różne sposoby na dostosowanie się do przepisów. W przypadku firm cateringowych i innych sprzedających posiłki na wynos kluczem stało się znalezienie odpowiednich opakowań. Obecnie na rynku dostępnych jest sporo ciekawych rozwiązań, w tym ekologiczne pojemniki z papieru czy np. trzciny cukrowej oraz innych materiałów biodegradowalnych. Tam, gdzie istnieje taka możliwość, warto natomiast przestawić się na wielorazowe naczynia.

Nowe obowiązki oznaczają dodatkowe koszty i mogą generować pewne trudności. Jednak na rynku nie brakuje rozwiązań, które pomogą je zrealizować – dla lepszej przyszłości kolejnych pokoleń.